Poruchy autistického spektra pojící se s mentálním handicapem, přístup a metody práce
Účastníci jednodenního kurzu se seznámí s jednotlivými diagnostickými kategoriemi, budou probrána specifika chování, typická symptomatika, silné i slabé stránky související s diagnózou, prognóza, výchovné možnosti a priority péče.
Lektorské zajištění: PhDr. Kateřina Thorová, Ph.D.
Pro koho je kurz určen: pro osoby, které pečují, ať už v rodině nebo profesionálně, o osoby s poruchou autistického spektra, konkrétně o jedince, kteří mají výrazně oslabené řečové schopnosti a/nebo jsou jejich intelektové schopnosti opožděné.
Program kurzu:
9:00 – 13:30
- V prvním bloku se účastníci učí porozumět tomu, v čem spočívá autismus. Probrány jsou různé typy autismu, s důrazem na popis odlišných stylů využívaných při učení, tedy i při výchovné, pedagogické a terapeutické intervenci. Zdůrazněn je nerovnoměrný vývoj, silnější i slabší stránky vyplývající z diagnózy s dopadem na vhodné formy intervence. Výklad doprovází kazuistiky.
- Druhý blok je věnován soudobým poznatkům o příčinách vzniku autismu, o jeho různých formách, vývoji a prognóze. Nové poznatky jsou uváděny v praktických souvislostech (rozpoznání symptomů, význam intervence, výskyt v rodinách, pojednává se o faktorech ovlivňujících prognózu v kladném i negativním smyslu, o formách odborné pomoci i možnostech rodičovské intervence v domácím prostředí od velmi raného věku).
- V třetím bloku jsou probrána specifika v přístupu, která vyplývají z povahy handicapu. Posluchači se dozví strategie, praktické informace a intervenční techniky, které mohou využít v každodenním přístupu k lidem s PAS, a které jim umožní efektivnější interakci. Jde o soubor doporučení s důrazem na význam sociálních interakcí, funkční komunikace a zajištění předvídatelnosti a srozumitelnosti prostředí. Vysvětlen je rozdíl mezi preventivními opatřeními a krizovou intervencí a význam motivace. Výklad je podpořen videoukázkami.
- Čtvrtý blok je věnován prioritám ve výchově a hranicím výchovných možností. Zmíněna jsou úskalí, která je nutné překonávat při výběru vhodných terapií a při komunikaci mezi odborníky a rodiči. Vysvětlen je rozdíl mezi alternativními postupy v léčení a na důkazech podložených terapiemi. Probrány jsou doporučované a ověřené terapie. Prostor je ponechán pro dotazy účastníků kurzu a diskusi.
Středisko vzdělávání
Naše organizace se již několik let zabývá proškolováním personálu ve školských, sociálních i zdravotních službách.
Středisko vzdělávání NAUTIS
Vzdělávací kurzy probíhají na adrese školicího střediska: Závěrka 2369/14, 169 00 Praha 6
Vaše dotazy vám zodpoví asistentky střediska vzdělávání NAUTIS - kontakty