Syndrom vyhoření, aneb Jak hořet a nevyhořet

Novinka Tip
3 900 Kč
Skladem (>5 ks)

Termín kurzu: 5. - 6. 3. 2025

Během dvoudenního kurzu jsou předávány základní informace o syndromu vyhoření pro pracovníky v sociálních službách. Hlavní důraz je ovšem kladen na nácvik praktických dovedností, tj. jak lépe předcházet a zvládat dlouhodobý intenzivní stres, reagovat v určitých situacích asertivně, být pružný a celkově si zvyšovat psychoemoční odolnost.

 

Detailní informace

Detailní popis produktu

Anotace

Tematické oblasti, na které se kurz zaměřuje:

  • osobnost člověka (myšlení, emoce, tělo, pozorovatelné chování),
  • rizikové a ochranné faktory v pracovním prostředí,
  • rizikové a ochranné faktory v mimopracovním životě.

Mezi nacvičované metody patří např. kognitivní restrukturalizace škodlivých myšlenkových přesvědčení, svalová relaxace a všímavost (mindfulness). Důraz je kladen na nácvik asertivních dovedností (konstruktivní sdělování kritiky, odmítání, dávání a přijímání komplimentů). Součástí kurzu je praktická ukázka bálintovské skupiny, kterou lze využít jako účinnou formu skupinové intervize nebo supervize.

Kurz vede lektor s dlouholetými zkušenostmi v oblasti sociálních služeb, který je také certifikovaným supervizorem a psychoterapeutem se specializací na kognitivně-behaviorální terapii (KBT). Tento psychoterapeutický přístup, který je empiricky ověřený, se ukázal jako účinný mimo jiné při prevenci a zvládání syndromu vyhoření. Více informací o lektorovi naleznete na www.kbt-pesek.cz.

Cílové kompetence:

Účastníci získají základní informace a prostřednictvím praktických cvičení si upevní asertivní a další dovednosti, které jim pomohou předcházet syndromu vyhoření nebo se naučí lépe zvládat jeho projevy, což přispěje k jejich uzdravení.

Program kurzu:

1. DEN:

  • Úvod, základní informace o problematice syndromu vyhoření
  • Rizikové a ochranné faktory pro vyhoření v osobnosti pracovníka
  • Nácvik progresivní svalové relaxace podle Jacobsona
  • Nácvik všímavosti (mindfulness)
  • Rizikové a ochranné faktory pro vyhoření v pracovním prostředí
  • Praktická ukázka balintovské skupiny

2. DEN:

  • Rizikové a ochranné faktory v mimopracovním životě
  • Nácvik konstruktivního sdělování kritiky
  • Nácvik odmítání
  • Nácvik sdělování a přijímání komplimentů
  • Písemné vytvoření individuální plánu

 

Místo konání:

NAUTIS vzdělávání, Závěrka 2369/14, 169 00 Praha 6.

Lektorské zajištění:

Mgr. Roman Pešek

 

Ukázky obsahu jednotlivých částí:

Úvod, základní informace o problematice syndromu vyhoření

Edukace a diskuse s účastníky kurzu. Definice (např. celkový stav vyčerpanosti či opotřebovanosti způsobený dlouhodobým a intenzivním stresem z kontaktu s druhými lidmi), fáze vzniku (idealistické nadšení, stagnace, frustrace, apatie, syndrom vyhoření), koho nejčastěji postihuje (pomáhající profese), míra výskytu (cca 30% lidí v pomáhajících profesích, prožije během své pracovní kariéry minimálně jednou období „vyhořelosti“), faktory věku (věk není relevantní, i když jsou ohroženější mladší pracovníci „idealisté a nadšenci“), délky praxe, pohlaví a vzdělání (různé studie mají v této souvislosti různé výsledky ohledně míry rizikovosti těchto faktorů). Projevy syndromu vyhoření v oblasti myšlení (např. „Jsem na dně“, „Nemá to cenu“), emocí (např. zlost, bezmoc), těla (např. napětí, bolesti hlavy a zad), chování (např. nesoustředěnost, vznětlivost, vyhýbání se tématům spojených s prací, nadužívání alkoholu) a negativní důsledky syndromu vyhoření pro jednotlivce (např. zhoršená kvalita práce, vyšší nemocnost – psychosomatika) a pro organizaci (špatná pověst organizace, odchod pracovníků v sociálních službách do jiných profesí).

Rizikové a ochranné faktory pro vyhoření v osobnosti pracovníka

Edukace a diskuse s účastníky kurzu. Např. narušené emoční potřeby v dětství (bezpečí, přijetí, ocenění a sebeurčení) a vliv tohoto narušení na emočně vyčerpávající kompenzační chování v rámci profese (např. sklon se všem zavděčit, neschopnost odmítat, perfekcionismus), špatná sebereflexe (uvědomování si emocí), neschopnost tělesné relaxace, nedostatek asertivních dovedností, katastrofizace a jiné dysfunkční vzorce myšlení. Součástí této části je nácvik kognitivní restrukturalizace, tedy nácvik alternativního přemýšlení ve stejných situacích, které vede k přijatelnější emoční odezvě.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: