Syndrom vyhoření, aneb Jak hořet a nevyhořet
Detailní popis produktu
Anotace
Tematické oblasti, na které se kurz zaměřuje:
- osobnost člověka (myšlení, emoce, tělo, pozorovatelné chování),
- rizikové a ochranné faktory v pracovním prostředí,
- rizikové a ochranné faktory v mimopracovním životě.
Mezi nacvičované metody patří např. kognitivní restrukturalizace škodlivých myšlenkových přesvědčení, svalová relaxace a všímavost (mindfulness). Důraz je kladen na nácvik asertivních dovedností (konstruktivní sdělování kritiky, odmítání, dávání a přijímání komplimentů). Součástí kurzu je praktická ukázka bálintovské skupiny, kterou lze využít jako účinnou formu skupinové intervize nebo supervize.
Kurz vede lektor s dlouholetými zkušenostmi v oblasti sociálních služeb, který je také certifikovaným supervizorem a psychoterapeutem se specializací na kognitivně-behaviorální terapii (KBT). Tento psychoterapeutický přístup, který je empiricky ověřený, se ukázal jako účinný mimo jiné při prevenci a zvládání syndromu vyhoření. Více informací o lektorovi naleznete na www.kbt-pesek.cz.
Cílové kompetence:
Účastníci získají základní informace a prostřednictvím praktických cvičení si upevní asertivní a další dovednosti, které jim pomohou předcházet syndromu vyhoření nebo se naučí lépe zvládat jeho projevy, což přispěje k jejich uzdravení.
Program kurzu:
1. DEN:
- Úvod, základní informace o problematice syndromu vyhoření
- Rizikové a ochranné faktory pro vyhoření v osobnosti pracovníka
- Nácvik progresivní svalové relaxace podle Jacobsona
- Nácvik všímavosti (mindfulness)
- Rizikové a ochranné faktory pro vyhoření v pracovním prostředí
- Praktická ukázka balintovské skupiny
2. DEN:
- Rizikové a ochranné faktory v mimopracovním životě
- Nácvik konstruktivního sdělování kritiky
- Nácvik odmítání
- Nácvik sdělování a přijímání komplimentů
- Písemné vytvoření individuální plánu
Místo konání:
NAUTIS vzdělávání, Závěrka 2369/14, 169 00 Praha 6.
Lektorské zajištění:
Mgr. Roman Pešek
Ukázky obsahu jednotlivých částí:
Úvod, základní informace o problematice syndromu vyhoření
Edukace a diskuse s účastníky kurzu. Definice (např. celkový stav vyčerpanosti či opotřebovanosti způsobený dlouhodobým a intenzivním stresem z kontaktu s druhými lidmi), fáze vzniku (idealistické nadšení, stagnace, frustrace, apatie, syndrom vyhoření), koho nejčastěji postihuje (pomáhající profese), míra výskytu (cca 30% lidí v pomáhajících profesích, prožije během své pracovní kariéry minimálně jednou období „vyhořelosti“), faktory věku (věk není relevantní, i když jsou ohroženější mladší pracovníci „idealisté a nadšenci“), délky praxe, pohlaví a vzdělání (různé studie mají v této souvislosti různé výsledky ohledně míry rizikovosti těchto faktorů). Projevy syndromu vyhoření v oblasti myšlení (např. „Jsem na dně“, „Nemá to cenu“), emocí (např. zlost, bezmoc), těla (např. napětí, bolesti hlavy a zad), chování (např. nesoustředěnost, vznětlivost, vyhýbání se tématům spojených s prací, nadužívání alkoholu) a negativní důsledky syndromu vyhoření pro jednotlivce (např. zhoršená kvalita práce, vyšší nemocnost – psychosomatika) a pro organizaci (špatná pověst organizace, odchod pracovníků v sociálních službách do jiných profesí).
Rizikové a ochranné faktory pro vyhoření v osobnosti pracovníka
Edukace a diskuse s účastníky kurzu. Např. narušené emoční potřeby v dětství (bezpečí, přijetí, ocenění a sebeurčení) a vliv tohoto narušení na emočně vyčerpávající kompenzační chování v rámci profese (např. sklon se všem zavděčit, neschopnost odmítat, perfekcionismus), špatná sebereflexe (uvědomování si emocí), neschopnost tělesné relaxace, nedostatek asertivních dovedností, katastrofizace a jiné dysfunkční vzorce myšlení. Součástí této části je nácvik kognitivní restrukturalizace, tedy nácvik alternativního přemýšlení ve stejných situacích, které vede k přijatelnější emoční odezvě.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.