Autismus a smysly: Jak pracovat se smyslovým vnímáním u lidí s PAS

Novinka Tip
1 950 Kč
Skladem

🗓 Termín: 2.6.2025

Porozumějte smyslovému světu lidí s PAS a naučte se s ním vědomě pracovat. Kurz vás seznámí s pojmy smyslového přesycení a nedosycení a nabídne praktické tipy a pomůcky, jak vytvořit podpůrné multisenzorické prostředí doma i v péči.

Detailní informace

Detailní popis produktu

Autistické spektrum nám ukazuje, že lidé s PAS mohou mít velmi široké spektrum projevů – od jiného způsobu vnímání světa, rozdílné komunikace, ale také tím, že je mnohem častěji ovlivňují podněty, které působí na jejich smysly. Proto se mohou mnohem častěji dostat do stavu smyslového přesycení. Taktéž se můžeme setkat s tím, že člověk s PAS může vyhledávat určité stimuly ze svého okolí např. více vyhledávat světelné podněty, potřebovat cítit tlak a silné doteky nebo například přikládat si předměty, co vibrují na svůj obličej. Můžeme hovořit o smyslovém nedosycení a také o tom, jakým způsobem lze člověka s PAS smyslově dosytit.  

🏁 Cíl kurzu 

Cílem kurzu je seznámit účastníky*ice školení s vnímáním smyslů u lidí s PAS a jejími specifiky jako například seznámení s pojmy smyslového nedosycení a přesycení pomocí praktických příkladů. Následně se budeme věnovat tomu, jaké pomůcky mohou pomoci v případě smyslového přesycení a nedosycení.  

Snoezelen (multisenzorické prostředí) je vhodným prostředím, kde můžeme pracovat s člověkem s PAS a vytvořit příjemné prostředí pro relaxaci, uvolnění, ale také učení se novým dovednostem. Na kurzu budou účastníci*ce seznámeni s tím, jaké senzorické pomůcky přenést do každodenního života a jak si vytvořit multisenzorické prostředí doma, ve školce, ve škole nebo třeba i na dovolené. 

 

👥 Pro koho je kurz určen 

Pracovníky*ice v sociálních a školských službách, pečující osoby 

 

📋 Obsah kurzu: 9:00 - 16:00 hodin 

✅ Smyslový hlad (nedosycení) a přesycení a projevy u lidí s PAS 

Povíme si o tom, jak definovat smyslové nedosycení a jak jej poznat tzn. Jaké projevy mohou vykazovat lidé s PAS, pokud jsou smyslově nedosycení, a naopak jaké projevy můžeme pozorovat u lidí s PAS, pokud jsou přesycení. Budeme hovořit o tom, co je stimming a jak se projevuje. Jak definovat meltdown a proč k němu může docházet. 

✅ Jak předcházet smyslovému přesycení nebo nedosycení aneb jak pracovat se smysly u lidí s PAS?  

V tomto modulu se zaměříme na to, jak předcházet přesycení a nedosycení, a to nejen prostřednictvím pomůcek, úpravou prostředí, naším přístupem, ale také konkrétními metodami a technikami práce se smysly. Zaměříme se na praktické nápady odkazy na pomůcky a služby, které mohou pomoci.   

✅ Jak pracovat se smyslovým nedosycením? Od úpravy prostředí až po pomůcky. 

V tomto modulu se zaměříme na smyslové nedosycení, tedy jak nakládat se situací, kdy člověk s PAS vyhledává stále stejné podněty a impulsy ze svého okolí, ty posléze může činit obtíže nejen samotnému člověku, jeho okolí nebo ztěžovat možnost integrace do běžné společnosti nebo být v interakci s ostatními lidmi. Seznámíme se s pomůckami a technikami, kterou mohou pomoci nasytit smysly.  

✅ Jak pracovat se smyslovým přesycením? Od úpravy prostředí až po pomůcky. 

V tomto modulu se seznámíme s tím, jak pracovat se smyslovým přesycením, tedy jak jednat, pokud vypozorujeme, že člověk s PAS je přesycený. Lektorka nabídne nejen pomůcky, ale také úpravu prostředí, které může výrazně snížit riziko smyslového přesycení. 

Snoezelen – jak pracovat v multisenzorickém prostředí u lidí s PAS s intelektovým znevýhodněním  

V tomto bloku se zaměříme na snoezelen, tj.multisenzorické prostředí, které může být vhodným prostředím, kde lze pracovat se smysly. Zaměříme se především na specifika práce v tomto prostředí s lidmi s PAS s intelektovým znevýhodněním, kde se můžeme setkat s tím, že vnímání a prožívání těchto osob v snoezelenu může být rozdílné oproti jiné cílové skupině. Na několika příkladech z praxe si povíme, jak lze uchopit snoezelen pro tuto cílovou skupinu a že ne vždy záleží na to, kolik času stráví člověk s autismem v tomto prostředí.  

✅ Jak přenést práci se smysly do běžného dne, když nemáte snoezelen? Jak si vytvořit multisenzorické prostředí doma nebo na malém prostoru?  

V tomto bloku se zaměříme na práci se smysly v běžném dni a různém prostředí, kde nelze využít snoezelen nebo kde není dostupný. Taktéž budou účastníci*ice školení seznámeni s možnostmi toho, jak si lze vytvořit přenosný, respektive mobilní snoezelen doma, ve školce/škole nebo sociální službě.  

 

 🏠 Místo konání:  NAUTIS vzdělávání, Závěrka 2369/14, 169 00 Praha 6.

📜 Akreditace MPSV: A2025/ 0359-SP/PC/VP/PP

👩‍🏫 Lektorské zajištění:  Věra Petlanová Zychová, DiS.

Vera_Petlanova